En plattrambro för tågtrafik lanseras nu i Solvarbo utanför Borlänge. Formställningen Layher TG 60 har använts till den rombformade konstruktionen. Det är nyetablerade Entry AB som i totalentreprenad bygger bron i rekordfart för Trafikverket.

SOLVARBO ÄR ENTRYS FÖRSTA INFRASTRUKTURPROJEKT. Företaget etablerades 2020 och har sedan starten rekryterat flera mycket erfarna medarbetare. Entry har en vision om att driva och gå i bräschen för nytänk i branschen, vilket bland annat innebär att produktionen ska arbeta i nära samarbete med projekteringen. Niclas Westberg, produktionschef på Entry har stor vana av komplexa bro- och betongkonstruktioner, ledning och basar över broprojektet i Solvarbo. har stor vana av komplexa bro- och betongkonstruktioner, ledning och basar över broprojektet i Solvarbo.

SOLVARBO ÄR ENTRYS FÖRSTA INFRASTRUKTURPROJEKT. Företaget etablerades 2020 och har sedan starten rekryterat flera mycket erfarna medarbetare. Entry har en vision om att driva och gå i bräschen för nytänk i branschen, vilket bland annat innebär att produktionen ska arbeta i nära samarbete med projekteringen. Niclas Westberg, produktionschef på Entry har stor vana av komplexa bro- och betongkonstruktioner, ledning och basar över broprojektet i Solvarbo.

-Nyckeln är att från tidigt skede involvera produktionen och se till att vi tänker rätt från start och tillsammans får fram en produkt med kvalitet och som är lätt att bygga. Att vi tidigt tänker på hur vi utformar exempelvis armering, så det blir lätt att komma åt och om vi kan prefabricera vissa delar, berättar Niclas och fortsätter;  

-Den här tågbron är en plattrambro i betong, med en särskild utformning och går inte vinkelrätt över bilvägen. Trafikverkets förslagsritning var från början en rak, lång och bred bro. Sedd uppifrån har vi istället valt att göra den rombformad och smalare.

”Det var en ny upplevelse att bygga formställning med torn,
men inte svårare än någon annan ställning”

Bron tar form
Tidsplanen var rakt igenom pressad i projektet. Från avslutad upphandling, handläggning och granskning, till projektering och utförande. Involverade har hela tiden behövt förhålla sig till den för många år sedan bokade stopptiden på den befintliga järnvägssträckan.

-Vår tidsplan har varit tajt och vi har haft lite mer folk här än vad man brukar och vi har jobbat någon lördag. Trafikverket har vanligtvis sex månaders handläggningstid men de har varit väldigt behjälpliga för att vi ska hinna med allt till den tågfria tiden, säger Niclas. 

Entry valde Layher TG 60 som formställning till plattrambron. Layhers teknikavdelning tog fram en rombformad formställning med sidomått på 14 gånger 8,2 meter och en höjd på drygt fem meter med ett komplett inplankat arbetsplan, fallskyddsräcken längs sidorna samt förstås sänkfötter.

Bottning av formställning Layher TG 60

-Den rombiska formen gjorde lösningen lite mer omständlig att få till. Därtill kom olika lutningar på bottenplatta och övergjutning vilket också ställde högre krav noggranheten av planerad utskruvning av topp- och bottenskruvar samt viss komplettering med underslag, berättar Per Hammar, teknisk chef på Layher AB.

-Solvarbo är ju mitt ute i skogen men Layher levererade materialet i en öppen lastbil så vi kunde lossa ställningen med kran. Det var en ny upplevelse att bygga formställning med torn, men inte svårare än någon annan ställning. Vi har själva monterat formställningen och höll tidsplanen på fem dagar med 5–6 gubbar. Vi byggde tornen direkt på brons gjutna bottenplatta utan hjälp av kran. Under själva formbygget har vi haft stor nytta av inplankningen, säger Niclas.

Lansering av plattrambro
Lansering av plattrambro av Entry AB för Trafikverket.
Niclas Westberg, produktionschef,
Entry AB

Lansering
Tågrafiken på den befintliga järnvägen pågick ostört medan man byggde bron vid sidan om. Vid Solvarbro har man förberett lansering genom i förväg göra i ordning sex lyftklackar på plattrambron.

-Vi göt för en vecka sedan och sedan kontrollerat mognadsgrund både via betongdator och genom tagna betongkuber. Bron har höga väggar och väger 880 ton. Det har varit en väldigt varm augustimånad och det är en avvägning i att gjuta i lagom takt och att tajma allt. Nu har bron brunnit klart och vi håller på att riva formarna för Industriflytts arbete. De lägger stora balkar vid bron och under klackarna och sätter domkrafter som lyfter bron. Domkrafterna ligger på en stor vagn som trycker fram bron med hydraulik 33 meter. Jag är väldigt nöjd med att vi håller tidsplanen, avslutar Niclas.

FAKTA
System: Layher TG 60 kompletterat med arbetsställning Allround samt HEB 120 som primärbalkar (träreglar 45×145 som sekundärbalkar (strö)
Övrigt: Fullständig inplankning under primärbalk. Konsoler längs två av sidorna. Fallskyddsräcken. Sänkfötter. Trapptorn. Allround som arbetsställning för armering och formsnickring.
Max belastning: 40 kN/spira karakteristisk bärförmåga
Yttermått formställning: 14 x 8,2 meter
Höjd: ÖK bottenplatta till UK farbana varierade p.g.a. lutningar 5,0–5,2 meter

Foto och illustrationer: Layher AB och Entry AB   Text: Hannah Fhager